Vitamin B6 gde se nalazi i zašto je bitan?

Vitamin B6, ili piridoksin, je vitamin rastvorljiv u vodi koji se prirodno nalazi u mnogim namirnicama, kao i dodatcima u hrani i suplementima. Piridoksal 5′ fosfat (PLP) je aktivni oblik koenzima i najčešća mera nivoa B6 u krvi u telu. PLP je koenzim koji pomaže više od 100 enzima da obavljaju različite funkcije, uključujući razlaganje proteina, ugljenih hidrata i masti; održavanje normalnog nivoa homocisteina (pošto visoki nivoi mogu izazvati probleme sa srcem); i podržavaju imunološku funkciju i zdravlje mozga.

Vitamin B6 – Preporučene količine

RDA: Preporučeni unos u ishrani (RDA) za muškarce uzrasta 14-50 godina je 1,3 mg dnevno; 51+ godina, 1,7 mg. RDA za žene starosti 14-18 godina je 1,2 mg; 19-50 godina, 1,3 mg; i 51+ godina, 1,5 mg. Za trudnoću i laktaciju, količina se povećava na 1,9 mg mcg i 2,0 mg, respektivno.

vitamin b6

UL: Podnošljivi gornji nivo unosa (UL) je maksimalna dnevna doza za koju je malo verovatno da će izazvati neželjene neželjene efekte u opštoj populaciji. UL za odrasle 19 godina i starije je 100 mg dnevno, sa nešto manjim količinama kod dece i tinejdžera. Ova količina se može postići samo uzimanjem suplemenata. Čak se i veće količine suplemenata vitamina B6 ponekad prepisuju iz medicinskih razloga, ali pod nadzorom lekara jer višak vitamina B6 može izazvati toksičnost.

Vitamin B6 i zdravlje organizma

Vitamin B6 je široko proučavan zbog njegove uloge u prevenciji bolesti. Vitamin u obliku dodatka najviše obećava za lečenje mučnine izazvane trudnoćom, ali takva upotreba treba da se odvija samo pod nadzorom lekara. Adekvatni nivoi B6 u krvi mogu biti povezani sa nižim rizikom od raka, u poređenju sa niskim nivoima u krvi. Međutim, upotreba odvojenih suplemenata B6 (osim RDA količina u tipičnim multivitaminskim preparatima) je neubedljiva i ne preporučuje se.

Kardiovaskularne bolesti

Visoki nivoi homocisteina povezani su sa povećanim rizikom od srčanih bolesti i moždanog udara, jer može podstaći stvaranje krvnih ugrušaka i viška ćelija slobodnih radikala. Pored toga, može narušiti normalnu funkciju krvnih sudova. Nedostatak adekvatnog vitamina B6, zajedno sa vitaminom B12 i folnom kiselinom , može povećati nivoe homocisteina. Iako su epidemiološke studije otkrile da suplementacija vitaminom B može smanjiti nivoe homocisteina, one nisu dosledno pokazale smanjeni rizik od kardiovaskularnih događaja pri uzimanju vitamina.

Cochrane pregled je sproveden sa randomizovanim kontrolisanim ispitivanjima koja su razmatrala efekte intervencija za snižavanje homocisteina (B6, B12, suplementi folne kiseline sami ili u kombinaciji) za prevenciju kardiovaskularnih događaja (moždani udar, srčani udar).

Period praćenja bio je godinu dana ili duže. Pregled nije pronašao razliku u srčanim udarima ili smrtima između B suplemenata ili placeba; otkrivena je mala povezanost sa smanjenim moždanim udarom sa suplementima datim samostalno ili u kombinaciji, u poređenju sa placebom.

Kognitivna funkcija

Vitamin B6 može indirektno pomoći u funkcionisanju mozga snižavanjem nivoa homocisteina, jer su visoki nivoi ovog proteina u telu povezani sa većom incidencom demencije, Alchajmerove bolesti i kognitivnog pada. Međutim, postoji nedostatak kontrolisanih ispitivanja koja pokazuju da suplementacija može usporiti kognitivni pad.

Cochrane pregled je pogledao 14 randomizovanih kontrolisanih studija koje su procenile kognitivne efekte na ljude koji su koristili suplemente vitamina B najmanje tri meseca.

Nije pronašao efekat suplemenata (B6 sam ili u kombinaciji sa B12 i folnom kiselinom ) na kogniciju kod starijih odraslih (60+ godina) bez demencije na početku, u poređenju sa placebom.

Rak

Sistematski pregled epidemioloških i kliničkih studija razmatrao je odnos unosa ishranom ili nivoa vitamina B6 u krvi i svih karcinoma. Epidemiološke studije su otkrile da su visok unos hrane sa vitaminom B6 i viši nivoi B6 u krvi značajno povezani sa nižim rizikom od svih karcinoma, posebno karcinoma gastrointestinalnog trakta.

Međutim, kada je procenjen ukupan unos B6 hranom i suplementima, zaštitni efekat je oslabio. Zaštitni efekat suplemenata B6 je upitan. Osobe koje uzimaju B6 vitamin u prevenciji raka nejasno je da li će dobiti očekivani efekat zbog neslaganja rezultata epidemioloških i interventnih studija.

Veruje se da vitamin B6 igra ulogu u kolorektalnom karcinomu kroz svoju aktivnost enzima koji može smanjiti oksidativni stres i širenje tumorskih ćelija. Nedostatak vitamina B6 je povezan sa hroničnom upalom, faktorom rizika sa kolorektalni karcinom.

Meta-analiza epidemioloških studija nije otkrila da suplementi B6 smanjuju rizik od raka debelog creva.  Međutim, prilikom merenja nivoa piridoksal 5′ fosfata (PLP) u krvi, učesnici koji su imali viši PLP pokazali su 30-50% smanjen rizik od raka. Zdrav način života (veći nivo vežbanja, ne pušenje, veći unos drugih vitamina)mogli bi značajnije zaštititi čoveka od kolorektalnog karcinoma.

Jutarnja mučnina

Vitamin B6 je dugo dokumentovan kao lek koji pomaže u ublažavanju mučnine povezane sa trudnoćom i njenog najtežeg oblika, hiperemeze gravidarum, koja ponekad zahteva hospitalizaciju zbog teške dehidracije.

Ispitivanje je pokazalo je da 40 mg vitamina B6 uzetih dva puta dnevno smanjuje težinu blage do umerene mučnine u poređenju sa placebom.

Pregled randomizovanih kontrolisanih studija pokazao je da su dodaci vitamina B6 (do 10 mg dnevno) povezani sa poboljšanim simptomima blage mučnine povezane sa trudnoćom u poređenju sa placebom. Za umerenu do tešku mučninu, kombinacija vitamina B6 i doksilamina (antihistaminika) koji se uzimaju preventivno pre nego što su simptomi počeli, bila je efikasnija od uzimanja nakon što je mučnina počela.
Lekari ginekolozi preporučuju vitamine B6 bez recepta sa doksilaminom kao bezbedne i efikasne tretmane prve linije za mučninu u trudnoći.

Vitamin B6 – Izvori hrane

Vitamin B6 se nalazi u raznovrsnoj životinjskoj i biljnoj hrani.

  • Goveđa jetra
  • Tuna
  • Losos
  • Ojačane žitarice
  • Leblebije
  • Živina

Neko povrće i voće, posebno tamno lisnato povrće, banane, papaja, pomorandže i dinja.

Znaci nedostataka i toksičnosti

Nedostatak 

Nedostatak vitamina B6 najčešće se javlja kada su drugi vitamini B u telu niski, posebno vitamin B12 i folna kiselina. Blagi nedostatak možda nema simptome, ali ozbiljniji ili produženi nedostatak može pokazati sledeće:

  • Mikrocitna anemija
  • Stanja kože
  • Depresija
  • Konfuzija
  • Smanjen imunitet

Određeni uslovi mogu povećati rizik od razvoja nedostatka tako što ometaju apsorpciju vitamina B6:

  • Oboljenje bubrega
  • Autoimuni crevni poremećaji poput celijakije, ulceroznog kolitisa i Kronove bolesti
  • Autoimuni inflamatorni poremećaji kao što je reumatoidni artritis
  • Alkoholizam
  • Toksičnost

Malo je verovatno da će doći do toksičnog nivoa vitamina B6 samo iz izvora hrane. Vitamin B6 je vitamin rastvorljiv u vodi, tako da će neiskorišćene količine izaći iz tela kroz urin.  Međutim, može doći do toksičnog nivoa od dugotrajne suplementacije sa veoma visokim dozama većim od 1.000 mg dnevno.  Simptomi se obično povlače nakon prestanka uzimanja visoke doze.

Simptomi uključuju:

  • Neuropatija u stopalima i rukama
  • Ataksija (gubitak kontrole nad pokretima tela)
  • Mučnina

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Main Menu