Hrskavica – koje suplemente koristiti

Kada se pominju zglobovi, mnogi od nas misle na jednostavan mehanizam kontrakcije mišića da bi pomerili kosti. Međutim, zglobovi imaju više od samo ta dva elementa. Treba uzeti u obzir sve okolnosti kada pokušavate da ih održite zdravim. Jedna od najvažnijih komponenti za pokretanje zglobova zove se hrskavica.

Hrskavica – kako je održati jakom i zdravom?

Imamo listu nekih od najboljih suplemenata za hrskavicu. Ako imate problema sa zglobovima, ovo bi mogao biti prvi korak ka pronalaženju olakšanja. Kako dovesti hrskavicu do glatkijih zglobova, kako da to postignemo?

Šta je hrskavica?

Pre svega treba da ispitamo pojam, šta je tačno hrskavica. Tok je meko, ali fleksibilno tkivo koje se uglavnom nalazi u zglobovima, aili i u drugim oblastima ljudskog tela, kao što su uho i nos. Iako je prilično otporan na oštećenja, svako oštećenje ima tendenciju da se polako oporavlja, jer hrskavica nema namenski protok krvi kao što to  imaju koža ili kosti.
Jedna od karakteristika tkiva je da je materijal sa niskim trenjem, posebno vrsta hrskavice koja se nalazi u zglobovima. Kao što možete zamisliti, ovo svojstvo znači da igra važnu ulogu u zglobovima, održavajući pokrete glatkim i štiteći kosti od brušenja jedna od drugu. Slom hrskavice je glavni faktor u osteoartritisu, gde ovo mlevenje izaziva bol i oticanje. Hrskavica takođe deluje kao amortizer, preuzimajući deo težine na mestima kao što su  kolena, gležnjevi i  kukovi dok hodamo.

hrskavica

Kada hrskavica postane previše oštećena ili istrošena, sledeći korak su obično operacije zamene zglobova. Kod starijih osoba često dalazi  do zamene kukova. U idealnom slučaju, treba da vodimo računa o zglobovima što je moguće bolje dok smo mladi, kako bismo pokušali da izbegnemo ovakav postupak. Postoje neki suplementi koji mogu doprineti poboljšanju stanja zglobova, posebno u održavanju hrskavice zdravom nudeći joj potrebne hranljive materije.

Glukozamin

To je jedan od najpopularnijih dodataka na tržištu; glukozamin je ono što je poznato kao amino šećer, sićušni građevinski blok koji telo koristi. Konkretno, kao što ste možda pretpostavili, koristi se u zglobovima. To je prethodnik drugog skupa hemikalija koje se nazivaju glikozaminoglikani, a one se u velikoj meri koriste u hrskavici. Smatra se da će suplementacija glukozaminom povećati brzinu oporavka hrskavice, ili čak pomoći u njenoj regeneraciji. Ali da li je ovo istina?

Opšti konsenzus u ovom trenutku je da glukozamin može podržati zglobove kod pacijenata sa osteoartritisom. Postoje neki dokazi koji ukazuju na to da se može zaštititi preostalu hrskavicu u zglobovima, istovremeno podstičući njen oporavak. Postoje i dokazi koji govore da dnevna doza glukozamina može pomoći i kod bolova i ukočenosti povezanih sa artritisom – imajte na umu da su se mnoge studije o njegovoj efikasnosti fokusirale na osteoartritis kolena.

Jedna stvar koja je primećena o glukozaminu je da on nudi različite nivoe olakšanja za različite ljude – ono što deluje kod jedne osobe, možda neće delovati kod druge osobe.Na sreću, suplementi glukozamina su izuzetno bezbedni, tako da njihovo dugotrajno uzimanje neće imati veće neželjene efekte. Savet je da ih isprobate nekoliko meseci i pažljivo pratite da li postoji poboljšanja u zglobovima, prestanite ako ne osetite korist.

Hondroitin

Ovo je još jedna hemikalija koja se nalazi u zglobovima, jer je važna komponenta u hrskavici i vezivnom tkivu. Hondroitin je dugačak lanac šećera koji se navodi kao razlog za ublaženje svojstava hrskavice. Kada nivoi padnu – često izazvani sa starošću, to može učiniti određene aktivnosti mnogo bolnijim za obavljanje.

Efekat amortizacije u velikoj meri izostaje u zglobovima kolena i kuka. Visok nivo hondroitina, takođe pomaže zglobovima da zadrže vodu, što je deo zdravlja zglobova koji se često zanemaruje, o čemu ćemo se baviti kasnije u nastavku teksta.

Kako se mogu uzeti odvojeno, glukozamin i hondroitin su često upareni, posebno u suplementima. Sa glukozaminom koji obezbeđuje neke od osnovnih komponenti za hemijski sastav hondroitina, oni su savršeni partneri za sprečavanje ili možda čak i lečenje oštećenja hrskavice. Još jednom, čini proizvode koji sadrže ovaj duo sastojaka među prvima kojima su posezali oboleli od osteoartritisa.

Čini se da kombinacija ima pozitivne efekte na zglobove, posebno kod onih sa teškim oblicima osteoartritisa. Mnoge zdravstvene organizacije širom sveta prepoznaju glukozamin i hondroitin kao naučno korisne efekte na zdravlje zglobova. Više studija je pokazalo da je kombinacija efikasna kod osteoartritisa kolena, posebno kada se uzima tokom dužeg perioda.  Sam po sebi, hondroitin i dalje može biti efikasan, posebno se pokazalo poboljšanje artritičnih zglobova ruku i izuzetno je sigurno za dodavanje u ishranu.

Kolagen

Prva stvar koja vam verovatno pada na pamet kada pomislite na kolagen je lepa i zdrava koža.

Ovo nije neopravdano, jer je kolagen važan protein u mnogim vezivnim tkivima širom tela, uključujući i onu koja održava kožu bez bora. Pošto je jedan od najčešćih proteina u telu, mnoge vrste se koriste u organima, mišićima i, naravno, u hrskavici.

hrskavica

Kolagen se teško nalazi u zglobnoj hrskavici – vrsti koja pokriva krajeve kostiju, kako bi se izgladilo kretanje zglobova. Gubitak kolagena jedan je od prvih koraka u osteoartritisu i veoma ga je teško nadoknaditi kada se razgradi. Ovo ga čini još važnijim, je činjenica da je potrebno je da se brine o njemu, dok ste još zdravi. Prevencija je bolja od bolnih zglobova i potencijalnih operacija.

Ono što je dodatno interesantno je da može pomoći i mlađim  i odraslim osobama podjednako u problemima sa bolnim zglobovima. Kolagen smanjuje bol kod sportista usled redovnog korišćenja, tokom fizičke aktivnosti. Takođe postoji podrška za njegovu upotrebu protiv osteoartritisa, iako su potrebna dalja istraživanja kako bi se razjasnilo, kako kolagen funkcioniše i ko bi od njega mogao imati najviše koristi.

Voda

Često zabranjeni dodatak, voda je izuzetno važna za hrskavicu i naše zglobove. Oko 80% zglobne hrskavice je napravljeno od vode, pa se pobrinite da ostanete hidrirani tokom dana. Tipičan savet je da težite da pijete oko 2 litra vode dnevno, što starijim osobama može izgledati puno. Kako starimo, naš osećaj žeđi postaje slabiji, što nas čini sklonijim dehidraciji, pa budite svesni koliko ste – ili koliko malo – popili vode u toku dana. Možda ćete osećati manje bola i ukočenosti, nakon što ste izgradili zdravu naviku da pijete vodu.

Naši zglobovi jako nam nedostaju kada počnemo da ih gubimo. Važno je da učinimo sve što možemo da sprečimo njihovu degradaciju.

Teško je jednostavno odmoriti zglobove, s obzirom na to koliko ih često koristimo (posebno one koji se nalaze u našim nogama), tako da moramo da se brinemo o njima i na druge načine.

Suplementi su sredstvo koje nam je na raspolaganju da  nam pomogne u tome, posebno u starosti.

Kada počinje da opada mnogo hemikalija potrebnih za zdravlje zglobova. Naša lista vrhunskih dodataka može vam pomoći da ih podržite, bilo da su artritični ili samo malo škripavi.

Kao i uvek, obratite se lekaru ako imate bilo kakvih nedoumica ili ako uzimate bilo koji lek koji može biti prekinut suplementima.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Main Menu