Beta-karoten i sve što treba da znate o njemu

Beta- karoten

Beta-karoten je crveno-narandžasti pigment koji se nalazi u biljkama i voću, posebno u šargarepi i šarenom povrću. Naziv Beta-karoten dolazi od grčke reči “beta” i latinskog “carota” u prevodu šargarepa. To je žuti tj. narandžasti pigment koji povrću daje bogate boje. Vochenroder je kristalizovao beta karoten iz korena šargarepe 1831. i smislio naziv karoten.

U ovom članku objašnjavamo sve o beta karotenu, šta on radi u telu i u kojoj hrani se može pronaći. Takođe u tekstu ćemo pokriti i sve povezane rizike koji mogu doći sa upotrebom beta karotena.

Beta-karoten i važne činjenice

Evo nekoliko ključnih tačaka o Beta-karotenu.

  • Beta-karoten je crveni/narandžasti pigment koji se nalazi u velikom broju svežeg voća i povrća
  • Beta-karoten se pretvara u vitamin A, esencijalni vitamin
  • Vitamin A je toksičan na visokim nivoima
  • Beta-karoten je karotenoid i antioksidans
  • Namirnice bogate vitaminom A uključuju luk , šargarepu, grašak, spanać i tikvice
  • Jedna studija je pokazala da pušači sa visokim unosom beta karotena mogu imati povećan rizik od raka pluća
  • Neki dokazi sugerišu da beta karoten može usporiti kognitivni pad
  • Dodaci beta karotena reaguju sa određenim lekovima, uključujući statine i mineralno ulje
  • Beta karoten može pomoći starijim ljudima da zadrže snagu pluća dok stare.

Šta je Beta-karoten?

Ljudsko telo pretvara beta-karoten u vitamin A. Beta-karoten je produktor vitamina A.  Vitamin A nam je potreban za zdravu kožu i sluzokožu, naš imuni sistem i dobro zdravlje očiju i vid.
Beta-karoten sam po sebi nije esencijalan nutrijent, ali vitamin A to svakako jeste.

Vitamin A se može dobiti iz hrane koju jedemo, preko beta-karotena, na primer ili u obliku suplemenata. Prednost dijetskog beta karotena je u tome što se telo pretvara samo onoliko koliko mu je potrebno. Višak vitamina A je toksičan. Toksični nivoi vitamina A mogu se pojaviti ako konzumirate previše suplemenata.

Upotreba i prednosti Beta-karotena

Postoji nekoliko načina na koje beta karoten može imati koristi za ljudsko zdravlje.  Evo nekoliko razloga zašto je značajan:

Beta-karoten je antioksidans

Beta karoten, kao i svi karotenoidi, je antioksidans. Antioksidant je supstanca koja inhibira oksidaciju drugih molekula; štiti telo od slobodnih radikala. Slobodni radikali oštećuju ćelije oksidacijom. Na kraju, šteta uzrokovana slobodnim radikalima može izazvati nekoliko hroničnih bolesti. Nekoliko studija je pokazalo da antioksidansi kroz ishranu pomažu imunološkom sistemu ljudi, štite od slobodnih radikala i smanjuju rizik od razvoja raka i srčanih bolesti. Neke studije su pokazale da oni koji konzumiraju najmanje četiri dnevne porcije voća i/ili povrća bogatog beta karotenom imaju manji rizik od razvoja raka ili srčanih bolesti.

Beta-karoten može usporiti kognitivni pad

Muškarci koji su uzimali suplemente beta karotena  ili više godina su znatno manje unosili beta-karoten, verovatno je će doživeti kognitivni pad. Smatra se da je oksidativni stres ključni faktor u kognitivnom opadanju. Studije su pokazale da antioksidativni dodaci mogu pomoći u sprečavanju pogoršanja kognicije.

Beta-karoten održava pluća zdravim i kod starijih ljudi

Visoki nivoi beta karotena u krvi nadoknađuju neke oštećenja pluća izazvana slobodnim radikalima kiseonika.

Koje namirnice su bogate beza karotenom?

Ako pratite zdravu ishranu bogatu beta karotenom nisu vam potrebni suplementi. Suplementi mogu dovesti do neželjenih ekcesa nivoa beta karotena – to se ne može dogoditi ako je vaš izbor iz hrane koju jedete bogat beta karotenom.

beta-karoten

 

Sledeće namirnice su bogate karotenom:

  • kajsije
  • asparagus
  • brokoli
  • šargarepa
  • kineski kupus
  • vlašac
  • Listovi maslačka
  • grejpfurt
  • bilje i začini – čili u prahu, origano, paprika, peršun
  • kelj
  • kečap
  • mnogo margarina
  • luk
  • grašak
  • šljive
  • bundeva
  • spanać
  • slatki krompir
  • dinja
  • tikva

Interakcije beta karotena sa lekovima

Interakcija sa lekovima se odnosi na supstancu koja se meša u delovanju leka, tako što ga čini manje efikasnim, povećava njegovu moć ili menja ono što bi trebalo da radi.

Dodaci beta karotena mogu uticati na sledeće lekove:

  • statini – efikasnost leka može biti smanjena ukoliko pacijent uzima beta karoten sa selenom i vitaminima E i C
  • neki lekovi za snižavanje holesterola –  određeni lekovi mogu smanjiti nivo beta karotena u krvi za 30 do 40%
  • Orlistat – ovo je lek za kontrolu težine. Može potkopati apsorpciju beta karotena do 30 % što dovodi do nižih nivoa beta karotena u krvi. Oni koji odluče da uzimaju multivitamine dok su na orlistatu trebalo bi da ih uzimaju najmanje dva sata pre uzimanja leka
  • Mineralno ulje – koje se koristi za lečenje zatvora može smanjiti nivo beta karotena u krvi
Dugotrajna konzumacija alkohola može da utiče na beta karoten, povećavajući šanse za razvoj problema sa jetrom. Dostupni su suplementi beta karotena, ali pre njihove upotrebe konsultujte se sa svojim lekarom.

Metabolički sindrom

Ljudi koji jedu više hrane sa karotenoidima, uglavnom beta karotenom i likopenom, imali su manje šanse da imaju metabolički sindrom. Metabolički sindrom je grupa simptoma i faktora rizika koji povećavaju šanse za srčana oboljenja i dijabetes. Pokazalo se da ljudi koji su koristili beta karoten imali su i niže mere telesne masti i triglicerida i neke vrste masti u krvi.

Oralna leukoplakija

Ljudi sa oralnom leukoplakijom imaju bele lezije u ustima ili na jeziku. Obično je uzrokovano godinama pušenja ili pijenja alkohola. Ljudi sa leukoplakijom koji su uzimali beta karoten imaju manje simptoma od onih koji su uzimali placebo. Pošto uzimanje beta karotena može dovesti do većeg rizika od pluća kod pušača, ne bi trebalo uzimati beta karoten na svoju ruku ukoliko imate leukoplakiju. Konsultujte se sa doktorom pre upotrebe.

Skleroderma

Ljudi sa skelerodermom, poremećajem vezivnog tkiva koji karakteriše otvrdnuta koža, imaju nizak nivo beta karotena u krvi. Potrebno je unositi beta karoten za sada najbolje iz hrane i izbegavati suplemente dok vam to ne preporuči lekar.

Doziranje beta-karotena

Beta karoten kao suplement dostupan je u obliku kapsula i gela. Beta karoten je rastvorljiv u mastima, pa ga treba uzimati uz obroke koji sadrža najmanje 3 g masti da bi se obezbedila apsorpcija.

Deca treba da jedu zdravu hranu kako bi bila sigurna da dobijaju dovoljno beta karotena. Za decu mlađu od 14 godina sa eritropoetskom protoporfirijom (pogledajte odeljak Lečenje za kratak opis ovog stanja), vaš lekar može da izmeri nivoe beta-karotena u krvi i da vam kaže pravu dozu.

Ne postoji preporučena dnevna količina beta karotena. Neki lekari prepisuju između 10.000 IU dnevno do 83.00 IU. Pokušajte da većinu svojih dnevnih potreba dobijete iz hrane koju jedete. Konzumiranje više voća i povrća osiguraće vam dovoljnu količinu beta karotena na dnevnom nivou,  a takođe će vam dati dodatne prednosti drugih hranljivih materija i antioksidanata. Jedite 5 ili više porcija voća i povrća svakoga dana da biste dobili oko 3 do 6 mg beta karotena. Za odrasle sa eritropoetskom protoporfirijom, lekar može da izmeri nivoe beta-karotena u krvi i da vam kaže pravu dozu.

Beta karoten smanjuje osetljivost na sunce kod ljudi sa određenim kožnim problemima, ali ne štiti od opekotina od sunca.

Neželjeni efekti beta karotena uključuju:

  • promena boje kože
  • Loose stolice
  • modrice
  • bol u zglobovima
  • trudnoća i dojenje

Neke studije ukazuju da beta karoten nije toksičan za fetus ili novorođenče, nema dovoljno informacija da bi se znalo koji nivoi su bezebedni za upotrebu. Ako ste trudni ili dojite, uzimajte suplemente beta karotena samo ako vam to lekar prepiše. Bezbedno ga je unositi kroz hranu koju jedete.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Main Menu